De evolutie van marketing

Online Marketing

De evolutie van marketing

Van de oudheid tot nu hebben wij een fascinerende evolutie doorgemaakt. In de wereld van marketing is niet anders. In dit artikel gaan we terug in de tijd om te laten zien hoe het is geëvolueerd en onze samenleving door de jaren heen is gevormd door marketing. In de huidige vrijemarkteconomie is marketing dermate de standaard dat we niet stoppen om na te denken over hoe het begon en groeide tot wat het nu is. Hoe ontdekten mensen producten in de vroege jaren 1900? Voor de huidige sociale media generatie is het maar lastig te bevatten hoe men vroeger commercie bedreef. Marketing heeft op zichzelf al eeuwenlang een dramatische transformatie ondergaan. Het begon als een aparte discipline die verschillende perioden van verfijning doormaakte. Met economische krachten aan het roer, werden bedrijven geconfronteerd met de realiteit van het strijden om de aandacht van klanten.

Tijd van productie (1800-1920)

Dit tijdperk had een sterke focus op massaproductie. Bedrijven maakte producten die goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar waren. De inspanningen van het bedrijfsleven waren dus vooral gericht op het verhogen van de kwantiteit in plaats van de kwaliteit. Bedrijven beheerste voor het eerst massaproductie om de kosten te verlagen en meer verkopen. Deze economische beweging leidde tot de opkomst van de industriële revolutie, die in Groot-Brittannië begon. Bedrijven zoals Ford domineerden deze industrie. Ze huurden duizenden fabrieksarbeiders in om aan de vraag naar productie te voldoen. Wat nog belangrijker was, hun doel was om de efficiëntie in productie en distributie te vergroten. Als het op marketing aankomt, richtte bedrijven hun inspanningen toen op het promoten van lage prijzen.

Tijd van verkoop (jaren 1920-1940)

Naarmate meer bedrijven de markt betraden, werden de verkooptactieken nog concurrerender. Bedrijven gaven meer om verkoopvolume dan om klanttevredenheid. Dit leidde tot het idee dat consumenten de producten van een bedrijf willen kopen als ze worden verleid door opvallende promoties. Dit was een tijdperk waarin bedrijven sterk afhankelijk waren van promoties om producten te verkopen die bedrijven hebben gemaakt. Advertenties via verschillende platformen zoals radio, print en televisie waren enorm populair. Daarnaast gingen verkopers van deur tot deur om producten aan huis te verkopen. Het concept van marketing vond pas plaats nadat producten waren geproduceerd. Het is geen verrassing dat zelfs vandaag de dag sommige mensen marketing associëren met verkopen.

Tijd van marketing (jaren '40 - '70)

Het was rond de jaren 1940 toen bedrijven zich realiseerden dat klanten ontevreden raakten als zij alleen om hun zakelijke behoeften werden benaderd. In dit stadium omvatten de marketingtactieken van bedrijven het identificeren van wat klanten nodig hebben en het effectief aanpassen van activiteiten die aan deze behoeften voldoen. Zo was het marketingconcept geboren. Het draait om het idee dat het bereiken van de bedrijfsdoelen afhankelijk is van het eerst begrijpen van de behoeften van de potentiële klanten. Bij marketingoriëntatie (ook wel klantgerichtheid genoemd) draait alles om het focussen op de behoeften van de klant. Een marktgerichte organisatie begint met het peilen van de behoeften van de klant. Vervolgens segmenteren ze de klant op basis van de specifieke aankoop doelen van kopers. Ze bieden producten die uniek zijn voor elke groep. Dit type segmentatie stelt bedrijven in staat om in te spelen op de behoeften van de hele groep als geheel. Dat komt omdat elk marktsegment aan zijn behoeften kan voldoen door het ene of het andere product van het bedrijf te kopen.

Tijd van maatschappelijke focus (1970-1990)

In dit tijdperk ontstond een marketingtheorie die maatschappelijke marketing wordt genoemd. Het is een concept dat de verantwoordelijkheid van een organisatie benadrukt om strategieën te ontwikkelen die een positieve invloed hebben op het welzijn van de consument en het milieu. Het kwam voort uit een belangenconflict tussen het bevredigen van de korte termijn behoeften van de klant en het welzijn van de samenleving op de lange termijn. In de jaren 60 en 70 werden veel bedrijven aan het publiek blootgesteld vanwege hun onethische praktijken. Ondernemers en marketeers begonnen kennis te nemen van de effecten van hun acties op het milieu. Ze begrepen dat hun activiteiten - hoewel winstgevend - Moeder Natuur vernietigen, wat uiteindelijk de samenleving niet ten goede kwam. Tijdens deze fase hebben bedrijven hun doelen verlegd om een ​​levensstijl van betere kwaliteit te bieden en ervoor te zorgen dat het milieu niet wordt vervuild. Ze maken niet alleen producten van hoge kwaliteit; ze waren ook milieuvriendelijk. Het mooie van maatschappelijke marketing is dat het ook een gunstige schijnwerper op het imago van het bedrijf creëert. Hoe sociaal en ethisch verantwoord een organisatie is, hoe meer klanten ze aantrekken. Dit concept hangt nauw samen met duurzame ontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het moet echter niet worden verward met social marketing of social media marketing.

Tijd van Digitale marketing (1990-heden)

Het was in deze periode dat de wereld getuige was van een verschuiving in de dynamiek van marketing. Marketeers worstelde met het ontwikkelen van hun marketingcampagnes met traditionele middelen. Ze kregen niet zoveel leads als verwacht. Bovendien beperkten de oude marketingstrategieën hun bereik, waardoor het moeilijk werd om hun potentiële klanten te bereiken. Toen kwam de komst van digitale marketing. Het opende de deuren van kansen voor beter verkeer en blootstelling voor producten of diensten. Van begin jaren 90 tot vandaag is bijna de helft van de wereldbevolking online. Sindsdien zijn bedrijven overgestapt op digitale platforms om hun doelmarkt effectief te bereiken. Aan de andere kant gaf het moderne digitale tijdperk consumenten de macht om te bepalen hoe ze reclame en promoties willen ontvangen. Op abonnementen gebaseerde sites zoals Netflix maakten reclame overbodig. Ook hoeven consumenten geen advertenties meer te bekijken die ze niet leuk vinden. Dankzij social media volgen ze alleen merken of organisaties die ze steunen. De komst van mobiele telefoons en andere moderne apparaten heeft ook bijgedragen aan de populariteit van digitale marketing. Omdat nu meer mensen hun smartphone gebruiken, kunnen marketeers een breder publiek bereiken. Contentmarketing, Search Engine Optimization (SEO) en mobiele marketing zijn enkele van de strategieën die ze gebruiken om verschillende digitale platforms te domineren. Samen met de groei van het digitale tijdperk creëerde het ook nieuwe banen die de afgelopen jaren niet beschikbaar waren. Tegenwoordig is er een enorme vraag naar SEO-specialisten, social media managers, content schrijvers en softwareontwikkelaars. Dit omdat bijna ieder bedrijf ze wel kan gebruiken.

Gerelateerde artikelen